söndag 16 mars 2014

Lektion 1

Jag är så taggad!
Nu kör vi igång....

Det här är ett arbete om konsten att tala - #talasomTED
Under ett antal veckor ska eleverna förbereda, skriva och muntligt
presentera ett tal eller en microföreläsning (ca. 1,5-3 minuter).
Ämnet är fritt – målet är att beröra lyssnaren.

Vi ska både läsa upp talet inför publik men även läsa in det digitalt och publicera på vår hemsida.

Idag ska vi titta på vad ett tal är för något.

- Vad gör ett tal bra?
- Vilka ämnen är intressanta?
- Vad säger kroppsspråket?
- Talarteknik

Vi ska titta på flera inspirationstal och analysera och se talartekniker hos olika talare.

intro talasomted

Nu ska vi börja sätta ihop våra tal och föreläsningar. Innan man kan skriva ihop ett bra
tal måste en sak vara klar; Vad ska du prata om?
Det går att prata om nästan vad som helst, men det finns en regel:
Det måste vara din upplevelse, din resa, din bild eller din uppfinning. Det måste handla om dina känslor, dina idéer och ditt hjärta. 

Tips på ämnen är:

• En plats jag har besökt.

• En resa jag har gjort.

• En målning jag producerat.

• En bok jag har skrivit.

• En person jag har träffat.

• En händelse jag har varit med om.

• Något som jag upplevt som de flesta andra inte har.

Lägg in din idé eller ditt färdiga val i dokumentet i det här blogginlägget. Då kan andra härma
dig om din idé är bra. Var inte rädda för att härma eller bli härmade. Ingen kan ta dina
upplevelser eller dina känslor exakt.

Tips från elever på Årstaskolan

Skriv dina tips här:
Tips på ämnen

1 kommentar:

  1. Ååå, va kul med Tala som TED! Vi har precis avslutat vårt "Tala som TED-projekt". Det blev mycket lyckat. Lyssna gärna på några av våra tal som inspiration: http://klassenbloggar.wordpress.com/tala-som-ted/

    Lycka till!

    SvaraRadera